استعلام چک رایگان در قوانین جدید
نوشته شده توسط : ipooshak

یکی از دل مشغولی‌های فعالان عرصه اقتصادی در روزهای تابستانی ۱۴۰۰، نحوه‌ی استعلام چک رایگان و شیوه‌ی انجام این کار به صورت سریع است. بله، درست شنیدید. استعلام چک رایگان ممکن است. به جز شیوه‌های دیگری که برای استعلام چک‌های جدید در نظر گرفته شده و انجام آن مستلزم پرداخت وجه جزی‌ای است، شیوه‌ای هم برای استعلام چک رایگان توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. مانند دیگر روش‌های در نظر گرفته شده ، استعلام چک رایگان هم به صورت اینترنتی انجاممی‌شود. در این یادداشت قصد داریم تا به این موضوع بپردازم.

احساس نیاز به استعلام چک رایگان

حتما همه شما با چک برگشتی و معضلاتی که به وجود می آورد آشنایی دارید. استعلام چک از خدماتی بود که مدت‌ها بود نیاز به آن حس می‌شد. چک از اوراق بهاداری است که همه روزه در میان مردم دست به دست می‌گردد. ما همگی بی‌شک تا کنون در برهه‌هایی از چک استفاده نموده‌ایم.

اما چک برگشتی به معضلی تبدیل شده است که افراد مخصوصا کسبه و تجار که برای خرید های عمده خود و جابجایی پول نیاز به چک دارند دچار نگرانی در این مورد شده اند و به دنبال راهی برای اطمینان پیدا کردن از چکی که می خواهند دریافت کنند می‌گشتند.

استعلام چک رایگان

از کی استعلام چک رایگان ممکن شد؟

از سال گذشته قانون جدید چک برگشتی اجرا و تغییراتی در آن اعمال شد. بر اساس این تغییرات در قانون جدید چک، هر نوع صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت نویسی و ظهر نویسی چک ممنوع و هر گونه صدور و نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد و در وجه شخص معین باشد. این اساسی ترین گام برای عملیاتی کردن سیستم استعلام چک رایگان در قوانین جدید بود.

نحوه‌ی استعلام چک رایگان

اگر مایل باشید که از طریق پیامکی یا با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل چک برگشتی خود را پیگیری کنید، باید هزینهمختصری را بابت این مسئله پرداخت کنید اما اگر از وبسایت رسمی بانک مرکزی این اقدام را انجام دهید، فرایند استعلام چک رایگان خواهد بود.

با مراجعه به وب‌سایت بانک مرکزی با آدرس CBI.IR و واردکردن شمارهٔ صیاد که بر روی چک مندرج شده است، قادر خواهید بود که از سامانه استعلام چک برگشتی استفاده کنید؛ مطابق با بیانیه‌هایی که تا این لحظه دربارهٔ سامانهٔ صیاد به دست مردم رسیده است، این روش از استعلام چک رایگان و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای خواهد بود. جواب استعلام در این روش‌ها تا پانزده دقیقه طول خواهد کشید. در صورت عدم امکان اخذ استعلام به هر دلیلی پیامکی با همین پیام به شما ارسال خواهد شد.

استعلام چک رایگان صیاد

در صورت امکان دادن پاسخ، شما با یکی از این گزینه‌ها رو به رو خواهید گشت.

  • رنگ سفید: این گروه از صادرکنندگان سابقه‌ای در چک‌های برگشتی ندارند و نسبت به سایر صادرکنندگان ایمن‌تر به نظر می‌رسند

  • رنگ زرد: صادرکنندگان گروه زرد یک مورد چک برگشتی دارند یا سامانه صرفاً تا سقف 5 میلیون تومان تعهد برگشتی است. این گروه در مجموع نسبت به سایرین خوش‌قول‌تر هستند.

  • رنگ نارنجی: صادرکنندگان 2 تا 4 چک برگشتی دارند. گروه نارنجی‌رنگ 20 میلیون تومان تعهد چک برگشتی دارند.

  • رنگ قهوه‌ای: گروه قهوه‌ای تا 10 فقره چک ثبت‌شده برگشتی در سامانه یا تا 50 میلیون تومان تعهد چک برگشتی دارند. صادرکنندگان گروه قهوه‌ای‌ در سامانه استعلام چک برگشتی اعتبار چندانی ندارند.

  • رنگ قرمز: بدقول‌ترین صادرکنندگان چک‌ در سامانه استعلام چک رایگان، مربوط به گروه قرمز است. آنان بیشتر از 10 چک برگشتی سوء اثر نشده یا بیشتر از 50 میلیون تومان تعهد برگشتی دارند.





:: برچسب‌ها: استعلام چک رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: