همه چیز درباره مراحل طلاق توافقی بدون وکیل
نوشته شده توسط : ipooshak

بسیاری از زوجین با توجه به عدم سازگاری و وجود مشکلات فراوان به این نتیجه میرسند که ادامه زندگی مشترک برایشان غیر ممکن است و تصمیم به جدایی میگیرند. از آنجا که پروسه طلاق خود به اندازه کافی زمانبر است و ممکن است مشکلات روحی سخت تری را برای طرفین و به خصوص فرزندان ایجاد کند؛ بسیاری با طی مراحل طلاق توافقی بدون وکیل از این طریق از یکدیگر جدا می‌شوند.

این نکته لازم به ذکر است که طلاق توافقی با اینکه زمان و انرژی کمتری نیاز دارد ولی باز هم انجام آن مستلزم طی مراحل قانونی است که در این مقاله مراحل طلاق توافقی به طور کامل به آن می پردازیم.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

  1. ثبت درخواست طلاق

برای شروع مراحل طلاق توافق بدون وکیل، در قدم اول باید مدارک مورد نیاز مانند عقدنامه و مدارک هویتی و توافق خود مبنی بر طلاق توافقی را با در نظر گرفتن همه مسائل مربوطه مانند مهریه، اجرت المثل و ....را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ببرید و یک درخواست برای طلاق توافقی تنظیم و ثبت کنید.

  1. ثبت نام در سامانه بهزیستی

مرحله دوم از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل این است که در سامانه تصمیم سازمان بهزیستی ثبت نام کنید. در هنگام ثبت نام حتما مکان و زمان دریافت مشاوره را مشخص کنید. پس از مشخص شدن زمان و مکان دریافت مشاوره باید به محل مورد نظر مراجعه کنید و مشاوره را دریافت کنید.

  1. توافق درباره حقوق مادی و معنوی

در این مرحله باید مجددا درباره حقوق مادی و معنوی طرفین توافق صورت گیرد. حقوق مادی شامل مهریه، نفقه و.... می‌شود و حقوق معنوی مواردی مانند حضانت فرزندان را شامل می‌شود.

  1. حضور در دادگاه و انجام تشریفات طلاق

در مرحله چهارم از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل؛ پس از دریافت ابلاغیه دادگاه، طرفین باید در دادگاه حاضر شوند و به سوالات احتمالی قاضی پاسخ دهند و فرایند تشریفاتی را تا آخر پیش ببرید.

در این مرحله دادگاه از شما درخواست می کند که دو داور برای پرونده مشخص کنید. پس به فکر یک دار با سن بیشتر از 40 سال باشید.

  1. صدور رای طلاق توافقی

در مرحله پنجم از مراحل طلاق توافقی، قاضی پس از بررسی همه مستندات، رای نهایی را صادر میکند و اگر پرونده بدون اشکال باشد، رای قطعی طلاق، صادر خواهد شد.

  1. ثبت طلاق توافقی

در مرحله آخر از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل طرفین سه ماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفترخانه طلاق خود را ثبت کنند. این نکته حائز اهمیت است که در این مرحله عدم بارداری زوجه باید اثبات شود تا بتوان طلاق را ثبت کرد.

همچنین اگر زوجه باکره باشد، به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود تا مورد معاینه قرار گیرد. البته دادگاه ممکن است قبل از صدور گواهی عدم سازش، نتایج این دو آزمایش را مطالبه نماید یا اینکه ارائه نتیجه به دفترخانه را کافی بداند.

طلاق توافقی بدون وکیل یا با وکیل خانم؟

باید به این نکته توجه نمود که با وجود اینکه مراحل طلاق توافقی بدون وکیل هم قابل اجراست ولی از آنجا که این پرونده حقوقی نیز مانند سایر پرونده ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بعلاوه پیگیری مراحل طلاق توافقی بدون وکیل زمان و هزینه بسیاری میبرد. میتوان با استفاده از یک وکیل خانم که به درک بهتری از مسائل حقوقی خانواده دارد، به انجام مراحل طلاق سرعت بخشید.

وکیل خانم

گفتنی است که هر وکیل پایهٔ یکی، اعم از وکیل خانم یا آقا، قادر است که پرونده‌های خانواده را در دست بگیرد اما در برخی از موارد، طرفین تشخیص می‌دهند که پروندهٔ خود را به یک وکیل خانم یا آقا بسپارند.

یکی از دلایلی که وکیل خانم را برای پرونده های خانواده پیشنهاد میکنیم این است که وکیل خانم در پرونده های خانواده عملکرد بهتری دارد. زیرا در پرونده های خانواده عمدتا زنان و کودکان قشر آسیب‌پذیر هستند و یک زن در این شرایط به دلیل احساساتی که نسبت به هم جنس خود و نیز کودکان دارد می‌تواند در احقاق حق از این گروه نقش بسزایی داشته باشد.

بعلاوه وکیل خانم معمولا دقت نظر بهتری دارد و جزئیات بیشتری از پرونده را مدنظر قرار می‌دهد. این امر به دلیل ویژگی‌های خاص زنان است. چرا که زنان معمولا جزئی نگر تر بوده و به همین سبب با دقت زیادی پرونده را بررسی میکند.

کلام آخر

در این مقاله ضمن شمردن مراحل طلاق توافقی بدون وکیل، به ضرورت داشتن یک وکیل خانم برای پرونده‌ طلاق اشاره کردیم. اما چه شما بخواهید این کار را از طریق یک وکیل خبره پیگیری کنید و چه بدون وکیل شما میتوانید از خدمات مشاوره و اپلیکیشن وکیل شهرداد مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: